TERAPIA PEDAGOGICZNA
Zajęcia są skierowane do dzieci, które mają specyficzne trudności w uczeniu się i potrzebują pomocy. Celem terapii jest stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych dziecka, uzupełnienie braków w wiedzy i umiejętnościach przedszkolnych/szkolnych, a także usprawnienie funkcjonowania w środowisku edukacyjnym. Każde dziecko ze względu na inne potrzeby, wymaga indywidualnego podejścia i dopasowania terapii do potrzeb.
Główne cele terapii:
Rodzic, który zauważa trudności u swojego dziecka, bądź został o nich powiadomiony przez organy edukacyjne, ma możliwość zgłoszenia się do nas na spotkanie diagnostyczne, na którym przedstawimy plan działania i wsparcia. Celem diagnozy jest określenie aktualnego stanu funkcjonowania dziecka oraz rozpoznanie zaburzeń.
Diagnoza obejmuje badania umiejętności z działów:
Diagnoza kończy się wystawieniem opinii psychologiczno-pedagogicznej, w której zawarte są zalecenia dotyczące terapii.
ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE
Jedna z form terapii pedagogicznej. Celem zajęć jest usprawnienie u dziecka funkcji zaburzonych np. ćwiczenie pamięci, koncentracji, doskonalenie umiejętności czytania, pisania i ortografii.
TRENING UMIEJĘTNOŚCI GRAFOMOTORYCZNYCH
Całościowe wspieranie umiejętności takich jak pisanie, wycinanie, kolorowanie. Zajęcia mają na celu wspierać dzieci, które mają trudności w zakresie grafomotoryki – manualnej sprawności rąk, która przejawia się w precyzji ruchów dłoni i palców. Dzięki niej palce i dłonie mogą być zwinne i szybkie. Terapia również ma na celu doskonalenie posiadanych już sprawności manualnych.
Deficyty które pojawiają się przy zaburzonej grafomotoryce:
Zajęcia obejmują różne obszary pracy, jednak najczęstsze z nich to: ćwiczenia wzmacniające całe ciało ze szczególnym uwzględnieniem mięśni grzbietu i brzucha, ćwiczenia usprawniające i koordynujące pracę nadgarstka i pracę palców, ćwiczenia zwiększające sprawność ręki podczas pracy stolikowej.
TERAPIA RĘKI I STOPY
Celem terapii jest usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców. Różni się od terapii grafomotorycznej, ponieważ skupia się na większych obszarach. Podczas zajęć dostarczane są wrażenia dotykowe umożliwiające poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania, za pomocą dłoni i stóp. Na zajęciach odbywa się również praca z receptorami skóry i dostarczanie różnorodnych wrażeń dotykowych, rozwijających funkcje tych receptorów, dzięki czemu ręka i mózg rozpoznają: kształty, faktury i struktury dotykanych przedmiotów. Terapia koncentruje się na osiągnięciu samodzielności w czynnościach życia codziennego.
TRENING UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH (TUS)
Trening Umiejętności Społecznych to psychoedukacyjne zajęcia grupowe dla dzieci i młodzieży, zmagającymi się z szeroko rozumianymi trudnościami w interakcjach społecznych (np. inicjowanie/podtrzymywanie relacji, wycofanie społeczne, trudności emocjonalne). Jest to jedna z najczęściej polecanych metod pracy z dziećmi i młodzieżą ze spektrum autyzmu (autyzm, zespół Aspergera), również dla dzieci z ADHD czy zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Czego się uczymy?
CZYTANIE GLOBALNE
Nauka czytania jest jednym z trudniejszych wyzwań z jakimi muszą zmierzyć się dzieci. W warunkach szkolnych niezwykle trudno jest rozpocząć naukę czytania w sposób przyjazny dla każdego. W danej metodzie kierujemy się hasłem „od ogółu do szczegółu”. Ponieważ dla dzieci abstrakcją są symbole graficzne głosek, warto naukę zaczynać od konkretów, czyli słów o konkretnym znaczeniu.
Jak wygląda ta metoda w praktyce? Do zajęć terapeuta musi być odpowiednio przygotowany. Na kartkach, dużą i wyraźną czcionką zapisujemy całe wyrazy, a na kolejnym etapie całe zdania. Po pierwszym etapie nauki i systematycznych powtórzeniach, dziecko zaczyna rozpoznawać wyraz, który wcześniej już widziało. Następnym etapem jest dopracowanie zdolności czytania książeczek specjalnie przygotowanych pod metodę globalnego czytania.
Zalety metody:
CZYTANIE SYLABOWE
Metoda symultaniczno-sekwencyjna lub inaczej nazywana metoda krakowska, przebiega w kilku etapach. Opracowana została przez doświadczonego logopedę profesor Jagodę Cieszyńską. Dzieci uczą się odczytywać sylaby, a nigdy pojedyncze spółgłoski, bo nikt nie słyszy spółgłosek w izolacji czyli oddzielnie wymawianych (przykładowo wymawiając spółgłoskę „m”, posługujemy się sylabą „my”). Dla dziecka łatwo jest zrozumieć, że wyrazy zbudowane są z sylab, a umiejętność wydzielania głosek w wyrazach kształtuje się w dalszej kolejności, podczas nauki czytania i pisania. Ważną zaletą danej metody jest możliwość tworzenia zajęć na podstawie scenariuszy zabaw, dzięki którym nauka nie jest monotonna i wspiera kreatywność dziecka.
PAMIĘĆ WZROKOWA I SŁUCHOWA
Pamięć wzrokowa odpowiada za przypominanie sobie wcześniej zobaczonych informacji wizualnych. Jest to bardzo ważny element w nauce czytania i pisania. Najintensywniejszy rozwój percepcji wzrokowej przypada na okres od 3 do 7 roku życia. Jednak bardzo często zdarza się, że niektóre dzieci nie osiągają dobrego rozwoju percepcji w danym wieku. Najczęstszą przyczyną jest prawidłowość rozwoju – każdy rozwija się we własnym tempie. Natomiast może to powodować trudności na przykład w rozpoznawaniu przedmiotów i ich wzajemnego położenia w przestrzeni, wskutek czego spostrzeganie świata jest zniekształcone. Dodatkowo częstymi problemami są trudności emocjonalne- dzieci, które w grupie przedszkolnej nie potrafią kolorować, wycinać, czy mają kłopot z nauką czytania/pisania mogą zacząć przejawiać niepokój i lęk związany z brakiem powodzenia. Dlatego też powstały zajęcia umożliwiające ćwiczenie pamięci zarówno wzrokowej jak i słuchowej. Poprzez zabawę wspierane zostają zaburzone układy.
ARTETERAPIA
Terapia poprzez sztukę wspiera wszechstronny rozwój dziecka, który wykorzystuje naturalną ekspresję twórczą dziecka. Zajęcia skierowane są do dzieci, które mają trudności z relacjami międzyludzkimi, posiadają niską samoocenę czy rozwijają się wolniej. Podczas zajęć pracujemy z dzieckiem między innymi nad jego poczuciem kontroli, własnej wartości, potrzebą ekspresji, świadomością wyrażania swoich życzeń i lęków.
Cele terapii:
SENSOPLASTYKA
SENSOPLASTYKA® (1-99 lat :)) to marka zajęć rozwojowych dla wszystkich, którzy uwielbiają się brudzić, eksperymentować z fakturami, teksturami oraz barwami. To twórczy, kreatywny i rozwijający bałagan. Materiały sensoryczne na zajęciach Sensoplastyka® opierają się wyłącznie na wykorzystaniu bezpiecznych produktów spożywczych dzięki czemu są odpowiednie dla osób w każdym wieku. Uwaga! Koniecznie zabierzcie ze sobą ubrania na zmianę.
KREATYWNE ZAJĘCIA PLASTYCZNE
Zajęcia skierowane do dzieci w każdym wieku. Mogą być prowadzone w grupie i indywidualnie. Tematyka zajęć jest dostosowana do panującego sezonu – wiosna, lato, jesień i zima (np. kwiaty z prawdziwych płatków róż, zieleń drzew i traw z wykorzystaniem naturalnej ziemi, pomarańczowe brzozy z elementami kory, cekinowe bombki prosto na choinkę). Zajęcia pozwalają uwolnić własną ekspresję twórczą w bezpiecznym i komfortowym środowisku. Dużą zaletą zajęć jest możliwość stymulacji zmysłów dotyku i wzroku przy pomocy wykorzystywania naturalnych elementów przyrody.
Gry i zabawy rozwijające inteligencję emocjonalną
Zestaw zabaw które pomogą nam w rozwijaniu u dzieci inteligencji emocjonalnej – umiejętności, którą już od najmłodszych lat możemy i powinniśmy kształtować. Osoba inteligentna emocjonalnie potrafi wzbudzać w sobie emocje, które sprzyjają osiąganiu realizowanych celów oraz wyciszać te, które temu szkodzą. Bawiąc się z naszym dzieckiem wykorzystajmy różne możliwości, które pomogą dziecku poznać własne emocje, identyfikować i nazywać stany emocjonalne innych osób, zrozumieć potrzeby drugiego człowieka i ogólnie radzić sobie w różnych sytuacjach.
Gry i zabawy edukacyjne, językowe/matematyczne
Połączenie zabawy i nauki daje możliwość poradzenia sobie z trudnościami szkolnymi. Poprzez kreatywne i zawsze inne tematy zajęć, dzieci nawet niewiedzą kiedy uczą się liczyć, pisać i czytać.
DZIEWIĘĆ MIESIĘCY
Grupa dla kobiet w ciąży. Ciąża, zwłaszcza pierwsza, to szczególny czas w życiu kobiety. Z jednej strony radość, z drugiej wielka niewiadoma. Podczas naszych spotkań wymienimy się swoimi doświadczeniami, porozmawiamy o ciąży, porodzie, baby bluesie, połogu i innych nurtujących Was tematach. Zapraszamy wszystkie panie w ciąży- także te, które są już mamami.
URODZIŁAM ŻYCIE GRUPA WSPARCIA I ROZWOJU DLA MAM Z NIEMOWLĘTAMI (0-10miesięcy)
"Urodziłam życie.
Wyszło krzycząc z moich wnętrzności
i żąda ode mnie ofiary z mojego życia
jak bóstwo Azteków.
Pochylam się nad małą kukiełką,
patrzymy na siebie,
czworgiem oczu".
Anna Świrszczyńska, "Macierzyństwo"
Niedawno urodziłaś swoje pierwsze dziecko i świat stanął na głowie. Twoje ciało jest na 24godzinnym dyżurze, bez przerw, urlopów i chorobowego. Zewsząd dochodzi do Ciebie strumień informacji, w którym możesz czuć się zagubiona. Twoje emocje szaleją - w jednej chwili zalewa Cię miłość, w innej opłakujesz utraconą swobodę. Czy to jest normalne? Czy inne mamy też tak mają?
Serdecznie zapraszam Cię na grupę wsparcia i rozwoju dla mam z niemowlętami. Mam nadzieję, że podczas naszych spotkań uda nam się oswoić macierzyństwo, co pomoże Ci w odnalezieniu się w roli mamy. Cykl składa się z 11 spotkań po 2 godziny. Grupa jest grupą zamkniętą - nie ma możliwości dołączenia do niej po rozpoczęciu cyklu.
BARASZKOWANIE PO DYWANIE (2-4 lata)
Zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Są to zajęcia podczas których poprzez pracę z ciałem pracujemy z głową. Przez ćwiczenia fizyczne maluchy nabierają wiary we własne możliwości, poznają własne granice, w konstruktywny sposób spożytkują nadmiar energii. Ćwiczenia proponowane podczas zajęć zawierają w sobie element bliskości fizycznej i emocjonalnej, a wywodzą się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłym.
SMYKO-MULTISENSORYKA®
SMYKO-MULTISENSORYKA® - są to jedyne zajęcia sensoryczne, których program został stworzony
w oparciu o założenia teorii integracji sensorycznej przez doświadczonego pedagoga, terapeutę integracji sensorycznej. Są to zajęcia o charakterze:
Rozwojowym– wspierają całościowy rozwój dziecka.
Profilaktycznym– zapobiegają powstawaniu deficytów sensorycznych – związanych z tzw. deprywacją sensoryczną (czyli zbyt małą ilością różnorodnych bodźców potrzebnych do prawidłowego rozwoju).
Przesiewowym– prowadzący jest w stanie wstępnie określić profil sensoryczny dziecka- jeśli dziecko nadmiernie poszukuje lub konsekwentnie unika pewnych bodźców sensorycznych. Jest to pierwszy krok w celu wykrywania zaburzeń integracji sensorycznej.
Edukacyjnym– rodzice i opiekunowie dowiadują się w jaki sposób prawidłowo stymulować zmysły maluszka poprzez proste aktywności i zabawę.
Zabawowym – zajęcia odbywają się poprzez zabawę.
Nastawionym na proces – a nie na efekt. Na zajęciach najważniejsza jest sama zabawa
i doświadczanie, a nie wykonanie konkretnej pracy plastycznej czy zadania.